Zen Aroma este despre lumânări parfumate, despre stare de bine, sustenabilitate și grijă pentru mediul înconjurător.
Maria Bîtcă, mămică, studentă, creatoarea tânărului brand Zen Aroma, deși lucrează în domeniul marketing-ului, este o fire creativă, introspectivă și sensibilă.
Pentru ea a crea lumânări în recipiente reutilizabile este visul oricărui anteprenor. Pasiunea devenită business.
(un interviu de AnaMaria Kovalciuc)
AnaMaria Kovalciuc: Când și cum a apărut acest business cu lumânări zen în viața ta?
Maria Bîtcă: Lucrez de câțiva ani în marketing, însă nu pot spune că acesta a fost genul de carieră pe care îmi doresc să îl urmez. Inițial, planul meu era să devin psihoterapeut, iar acum încă sunt în anul 2 la psihologie și încerc să jonglez temele și deadline-urile cu lumânăritul și celelalte responsabilități. Zen Aroma a apărut mai mult din nevoia de a găsi ceva pentru sufletul meu. Mi-a plăcut dintotdeauna să creez, când eram copil petreceam mult timp pictând, și am căutat ceva care să se plieze pe această nevoie a mea. Așa am început să torn lumânări, și pur și simplu am îndrăgit procesul și rezultatele atât de mult, încât am vrut să duc asta mai departe și să o transform într-o mică afacere. Astfel a luat naștere Zen Aroma la începutul anului 2021.
AMK: Când
a luat naștere Zen Aroma știai câte ceva despre afacerea cu lumânări
parfumate, sau ai învățat pe parcurs?
MB: La nivel de producție, eram
deja familiarizată cu procesul (după nenumărate teste și încercări de a obține
intensitatea dorită a parfumului, de a găsi fitilele potrivite, etc), însă cea
mai mare provocare pentru mine a fost responsabilitatea care vine odată cu
înființarea unei firme – facturi, rapoarte de producție și alte lucruri mai
puțin distractive decât lumânăritul în sine .
AMK: În mediul on-line sunt foarte mulți artizani ce creează lumânări parfumate. Ce face atât de special brand-ul tău și cât de greu a fost să te impui pe piață?
MB: Consider că trebuie să îți găsești o nișă a ta și să îți promovezi produsele cât mai mult pe social media, și chiar și așa cred că durează mult timp până să te faci cunoscut pe piață și să câștigi încrederea clienților. Eu una am vrut să îmi fac brand-ul cunoscut prin faptul că produc lumânări din ceară naturală, cu ardere curată, sunt prietenoase cu mediul și nu eliberează toxine în aer. Am încercat oarecum și să folosesc combinații de parfumuri pe care nu le găsești atât de des în magazine, fapt ce ar putea reprezenta un avantaj.
AMK: Când te gândești la aroma perfectă, de unde te inspiri? Câte combinații eșuate stau în spatele mirosului ce asigură succesul produsului?
MB: De obicei, aleg aromele intuitiv.
Le îndrăgesc cel mai mult pe cele de pere și frezii, bujori, și combinația mea favorită – busuioc, limetă și mentă. De când am început acest business, uleiurile parfumate îmi trezesc anumite amintiri, și sper să creez asta și pentru iubitorii de lumânări parfumate.
Am testat multe tipuri de ceară, parfumanți, fitile și recipiente când am început să torn lumânări. De multe ori m-am bazat pe feedback-ul primit de la prieteni și cunoștințe, când îi întrebam ce fel de lumânări ar cumpăra, ce parfumuri le-ar plăcea să simtă într-un magazin de lumânări și așa mai departe...
Pe scurt, mi-a luat câteva luni să pot spune că în sfârșit am turnat o lumânare de care sunt cu adevărat mândră și pe care aș vinde-o cu drag și încredere.
AMK: Cumpărătorii Zen Aroma pot comanda lumânări
după propria fantezie? Pot solicita un anumit tip de arome sau forme?
MB: Am personalizat mai multe comenzi până acum, și va rămâne în continuare o opțiune pentru cine dorește să fie cât mai creativ.
Deși pe site există niște combinații de regulă
prestabilite, clienții care doresc ceva mai special sau au o anumită combinație
în minte, îmi scriu pe Facebook sau Instagram și eu le torn lumânarea pe care
și-o doresc. De asemenea, oricine poate aduce vase de acasă pe care le
îndrăgește și le pot transforma în lumânărele.
AMK: Care este cea mai mare
reușită pe plan profesional?
MB: Faptul că am reușit să am propriul business. Cea mai mare satisfacție o obțin prin feedback-ul clienților. Mă bucură tare mult când îmi scriu că sunt încântați de lumânărele și mă motivează să continui. Îmi place faptul că putem comunica prin canalele de social media în așa fel încât să îmi pot da seama de nevoile lor și să îmi îmbunătățesc sau diversific produsele ca atare.
AMK: Întorcându-ne la universul atelierului tău… cum iau naștere lumânările Zen Aroma?
MB: E un proces destul de relaxant, acum că m-am obișnuit cu el și totul a devenit o deprindere. Mai întâi pun fitilele în recipiente sau matrițe, topesc ceara până la temperatura potrivită, și adaug uleiul parfumat. Când ceara se răcește puțin, începe partea de turnare. Cel mai dificil la ceara de soia este faptul că lumânările trebuie lăsate măcar o săptămână-două de la turnare până să fie aprinse, pentru a se fixa bine parfumul în ceară. De aceea trebuie să fac stocul din timp, în așa fel încât clientul să se poată bucura cât mai repede de ele.
AMK: Pentru că am tot vorbit despre brand-ul tău, aș vrea să vorbim mai mult și despre tine. Cum este omul Maria Bîtcă?
MB: De câțiva ani, am simțit mereu
nevoia de schimbare, atât la mine cât și în jurul meu. Prima dată am studiat
limbi străine, germană și japoneză, dar m-am reorientat către psihologie.
Sinceră să fiu, nu îmi rămâne prea mult timp între cursurile online, lumânărit și timpul petrecut cu fetița. Momentele pe care le am doar pentru mine le folosesc ca să mă deconectez total de la activitățile zilei.
De obicei e ceva simplu, o plimbare
în parc sau o rutină simplă de skin care. Înainte petreceam mai mult citind
sau ieșind cu prietenii, și încerc să integrez din nou asta în programul meu,
însă cu greu reușesc.
În ultimii ani am evoluat, și acum simt că descopăr din ce în ce mai mult ce
îmi doresc cu adevărat să manifest în viața mea și care sunt prioritățile mele.
AMK: Care sunt planurile de
viitor în ceea ce privește brand-ul Zen Aroma?
MB: În primul rând, caut să diversific cât mai
mult gama de lumânări. Încerc să adaug culori și recipiente noi, în curând
urmează să apară și niște modele tare drăguțe de lumânări decorative, la care
lucrez momentan. Pe scurt, îmi doresc să mă extind cât mai mult și să creez cât
mai multe momente de bucurie și deconectare prin lumânările mele.